tirsdag 28. januar 2014

Verdens beste rosenkål

Ja, jeg kan love at dette er verdens beste rosenkål. Du vil ikke tro det før du får smakt det. Jeg fikk anbefalt denne oppskriften av ei jeg jobber sammen med. Hun hadde klart å omvende de som vanligvis ikke liker rosenkål til å syns det er kjempegodt. Disse blir så gode at man kan lett spise det som kosemat.
Er du redd for å bruke for mye smør i maten, kan du hoppe over denne oppskriften. Jo mer smør, jo bedre blir det.

Du trenger:
- 1 pk rosenkål (fersk eller frossen)
- Ca 200 g Tine ekte smør (ca)
- Salt og pepper

Slik gjør du:
1. Kok opp vann i en kasserolle og ha i rosenkål. Kok disse i ca 5 min.
2. Hell rosenkålene i et dørslag og la vannet renne av.
3. Ta kasserollen på platen igjen og sett den på høyeste temperatur. Ha oppi ca 3 ss med smør samt rosenkålen. Du skal nå steke disse til de blir en anelse brun. Tilsett mer smør når du ser at smøret trekker inn i rosenkålen. Dette tar ca 5-10 minutter avhenging av kasserolle og kokeplate.
4. Sett temperaturen ned til minimum og tilsett resten av smøret og sett lokk på kasserollen.
5. La rosenkålen stå å putre i ca 20 min mens du passer på at det er nok smør i kasserollen. Rør om av og til.
6. Smak til med salt og pepper

Smak og nyt!


- Siv Anita

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar